- Kategorie
-
Ekonomia designu (wyd. II)
Wiek XXI będzie wiekiem gospodarki opartej na designie. Design przestał być kojarzony wyłącznie ze wzornictwem, modą czy architekturą. Na szczególną uwagę zasługuje umiejscowienie designu w ekonomii. Odnosząc się do proweniencji terminu ekonomia wskazuje się, że w dwóch ostatnich dekadach XX wieku nastąpiło ponowne zainteresowanie domem będącym jednym z najważniejszych „punktów" przeznaczenia dla dóbr konsumpcyjnych, miejscem kształtowania się tożsamości i wyrażania gustu, a także, w coraz większym stopniu, miejscem wyrażającym wartość materialną. Design postrzegany jako zasób wytworzony na danym obszarze w oparciu o występujące na nim poczucie estetyki i kulturę, posiada cechy definiujące kategorię dóbr publicznych. Design odpowiada na wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem i społecznym oczekiwaniem poprawy jakości życia. W tym kontekście warto zacytować opinię F. von Hayeka, że osobliwym zadaniem ekonomii jest pokazanie ludziom, jak mało w istocie wiedzą o tym, co w ich mnieman
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-7556-909-4 |
EAN | 9788375569094 |
Design postrzegany jako zasób wytworzony na danym obszarze w oparciu o występujące na nim poczucie estetyki i kulturę, posiada cechy definiujące kategorię dóbr publicznych. Design odpowiada na wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem i społecznym oczekiwaniem poprawy jakości życia. W tym kontekście warto zacytować opinię F. von Hayeka, że osobliwym zadaniem ekonomii jest pokazanie ludziom, jak mało w istocie wiedzą o tym, co w ich mniemaniu da się zaprojektować.
Design dotyczy również sfery pieniądza. W tym wymiarze pieniądz może reprezentować wymianę idei, czy przypominać o roli estetyki i etyki w gospodarce. Design pieniądza wywołuje na nowo dyskusję nad wartością wewnętrzną pieniądza. Pokazuje iluzję pieniądza oraz miriady przeciwstawień, które tworzy. Na szczególną uwagę zasługuje idea pieniądza społecznie i ekologicznie odpowiedzialnego. Korzystając z pieniądza społecznie i ekologicznie odpowiedzialnego, to my klienci/konsumenci decydujemy o kierunku rozwoju gospodarki wspierając firmy, dla których maksymalizacja zysku nie jest głównym wyznacznikiem działania, lecz odpowiedzialność za pracowników, społeczność lokalną oraz dbanie o środowisko.
Wstęp 5
Rozdział 1
Rozwój sektora kreatywnego w gospodarce - wybrane aspekty 9
1.1. Rola kreatywności i wiedzy w gospodarce 9
1.2. Innowacje a rozwój sektora kreatywnego 26
1.3. Przemysł kreatywny a sztuka 32
Rozdział 2
Design - ujęcia definicyjne, historia, designer 39
2.1. Definiowanie designu 39
2.2. Design thinking 51
2.2. Historia designu - świat i Polska 54
2.3. Designer - rola i wyzwania 65
Rozdział 3
Design - przedsiębiorstwo, konsument 71
3.1. Przedsiębiorstwo a design 71
3.2. Design usług 78
3.3. Konsument a design 90
3.4. Zrównoważony design 95
Rozdział 4
Design a pieniądz 99
4.1. Design a finanse 99
4.2. Historia pieniądza 100
4.3. Alternatywny pieniądz 104
4.4. Design kart płatniczych 112
4.5. Design pieniądza 115
4.6. Pieniądz w sztuce 134
Zakończenie 145
Bibliografia 147
Spis rysunków 155
Spis tabel 159
Polub nas na Facebooku