• Metody badania wizerunku w mediach. Czym jest wizerunek? Jak i po co należy go badać?

Podtytuł Metody badania wizerunku w mediach. Czym jest wizerunek? Jak i po co należy go badać?
Autor Tomasz Gackowski, Marcin Łączyński
Rok wydania 2008
Oprawa Miękka
Format 165x235
Stron 300
65.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
ISBN 978-83-7556-133-3

Metody badania wizerunku w mediach są niezwykle atrakcyjną nowością wydawniczą na polskim rynku badań mediów. Casus polskiego biznesmena Ryszarda Krauzego jest dobrze dobranym przykładem analizy kreowania pozytywnego wizerunku, jak również jego niszczenia w przestrzeni publicz­nej.
O czym zatem jest ta książka? O tym, jak to robić w sposób profesjonalny, jakie metodologiczne ustalenia znajdują tu zastosowanie, jakie to może rodzić następstwa dla jednostki w sferze publicznej ? - i o tym wszystkim piszą w sposób niezwykle interesujący i badawczo odkrywczy młodzi analitycy, działający przy Instytucie Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Czy warto sięgnąć po tę książkę? - tak i to jak najszybciej, po to, aby poszerzyć wiedzę i umiejętności badawcze w zakresie komunikacji społecznej.

prof. Teresa Sasińska-Klas, Uniwersytet Jagielloński

W czasach, gdy wygląd znaczy więcej niż charakter, iluzja symuluje prawdę, a tabuny spin doctors („krętaczy") pozór i obrazy preparują a vista, do­brze jest mieć jakieś narzędzie demaskujące całą tę maskaradę. Starannie zaplanowana i wykonana analiza zawartości daje piorunujące rezultaty. Mnie­maniom, interpretacjom i nadinterpretacjom przeciwstawia obiektywizm, rzeczowość, wymierność i weryfikowalność. Tylko tyle, czy aż tyle ? A jeśli zna się i rozumie możliwości tej metody, można uzyskać jeszcze więcej.
Autorzy Metody badania wizerunku w mediach prowadzą nas krok po kroku od teorii do praktyki, demonstrując na przykładzie analizy medialnego wize­runku Ryszarda Krauzego zalety tej metody badawczej. Robią to zaś dobrze i interesująco. Jeszcze nie magistrzy, a już jakby profesorowie. Intrygujące, fascynujące, pouczające. Potrzebne.

prof. Maciej Mrozowski, Uniwersytet Warszawski

Wprowadzenie (Tomasz Gackowski)
Część I. Metodologia badania wizerunku w mediach
Rozdział 1. Analiza zawartości (Aleksandra Balcerzak, Tomasz Gackowski)
1.1. Co to jest analiza zawartości?
1.2. Zastosowanie analizy zawartości
1.3. Zalety i ograniczenia analizy zawartości
Rozdział 2, Jak przeprowadzić poprawną AZ? (Tomasz Gackowski)
2.1. Projektowanie badania
2.2. Zawężenie problemu badawczego
2.3. Postawienie hipotezy badawczej
2.4. Doprecyzowanie hipotezy badawczej
2.5. Dobór próby
2.5.1. Sposoby doboru próby
2.6. Zgromadzenie i zarejestrowanie materiału badawczego
2.7. Wybór procedury badawczej
2.8. Klucz kategoryzacyjny
2.9. Szkolenie koderów i kodowanie
2.10. Kodeks kodera
2.11. Czyszczenie danych
2.12. Baza danych - organizacja wyników kodowania
2.13. Prezentacja wyników badania - raport badawczy
Rozdział 3. Wizerunek (Marcin Łączyński)
3.1. Co to jest wizerunek?
3.2. Wizerunek w modelu dynamicznym
3.3. Analiza wizerunku w mediach - za i przeciw
3.3.1. Argumenty przeciw
3.3.2. Argumenty za
Rozdział 4. Analiza wizerunki - od teorii do praktyki
(Tomasz Gackowski, Marcin Łączyński)
Część II. Badanie wizerunku w praktyce
Rozdział 5. Kim jest Ryszard Krauze, czyli co pisze prasa?
(T. Gackowski, Ł. Majchrzyk, A. Matyja, M. Wieczorkowski)
5.1. Początki
5.2. Zwycięzca przetargów
5.2.1. Telekomunikacja Polska SA
5.2.2. Powszechny Zakład Ubezpieczeń
5.2.3. Zakład Ubezpieczeń Społecznych
5.2.4. Najwyższa Izba Kontroli
5.3. System masz jak w banku
5.4. Krauze a polityka
5.5. Relacje z Kościołem
5.6. Prokom rośnie w siłę
5.7. Nie tylko Prokom
5.7.1. Bioton
5.7.2. Petroliiwest
5.8. Cisza przed burzą
Rozdział 6. Badanie wizerunku Ryszarda Krauzego - raport (Pod redakcją Tomasza Gackowskiego I Marcina Łączyńskiego)
6.1. Wizerunek Ryszarda Krauzego - co chcieliśmy zbadać?
6.2. Co i dlaczego stanowiło próbę badawczą?
6.3. Klucz kategoryzacyjny badania oraz metody badawcze
6.4. Raport badawczy - analiza wykresów
6.4.1. Objętość badanych tekstów
6.4.2. Objętość x Ekspozycja badanych tekstów
6.4.3. Objętość x Ekspozycja x Trafność badanych tekstów
6.4.4. Autorzy badanych tekstów
6.4.5. Charakter badanych tekstów - publicystyczne czy informacyjne.
6.4.6. Wywiady zakwalifikowane do próby badawczej
6.4.7. Rozmieszczenie badanych tekstów w działach gazet
6.4.8. Zdjęcia towarzyszące badanym tekstom
6.4.9. Wzmiankowanie aktorów badania
6.4.9.1. Ryszard Krauze
6.4.9.2. Pozostali ważni aktorzy
6.4.10. Jak był wzmiankowany Ryszard Krauze?
6.4.10.1. Wzmianki niekorzystne w badanych dziennikach
6.4.10.2. Wzmianki korzystne w badanych dziennikach
6.4.11. Wizerunek Krauzego: biznesmen, oligarcha czy filantrop
6.4.12. Wzmiankowanie firm związanych z Ryszardem Krauzem
6.4.13. Analiza jakościowa wizerunku Ryszarda Krauzego
6.4.13.1. Wizerunek Krauzego w badanych dziennikach
6.4.13.1.1. Dziennik Polska Europa Świat
6.4.13.1.2. Gazeta Wyborcza
6.4.13.1.3. Nasz Dziennik
6.4.13.1.4. Rzeczpospolita
6.4.13.1.5. Trybuna
6.4.14. Analiza wizerunku Ryszarda Krauzego a notowania Giełdy
Papierów Wartościowych
6.4.14.1. Koncepcja badania
6.4.14.2. Założenia, zmienne i hipotezy badawcze
6.4.14.3. Wyniki korelacji
6.4.14.4. Wnioski
17. Ryszard Krauze na łaniach prasy po 7.09,2007 roku T.Gackowski, Ł, Majchrzyk, A, Matyja, M. Wieczorkowski)
7.1. Afera gruntowa
7.2. Reakcja giełdy
7.3. Krauze za granicą
7.4.Gra teczkami
7.5. Koniec istnienia Prokomu
7.6. Krauze "oligarchą"?
7.7. Co z zarzutami prokuratury wobec Krauzego?
7.8. Bez rewolucji
Rozdział 8. Czy polityka wizerunkowa Ryszarda Krauzego we wrześniu 2007 r.
była skuteczna? - podsumowanie (Tomasz Gackowski, Marcin Łączyński).
Indeks rzeczowy.
Indeks nazwisk
Bibliografia

Tomasz Gackowski i Marcin Łączyński są właścicielami firmy MTResearch, zajmującej się m. in. prowadzeniem kompleksowego monitoringu mediów dla firm oraz osób, szkoleniami z zakresu metod badań prasoznawczych, obsługą marketingową oraz doradztwem wizerunkowym.

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.

Polub nas na Facebooku