- Kategorie
-
Przedsiębiorczość
Książka Krzysztofa Zięby jest pierwszą w Polsce, skierowaną do szerokiego grona odbiorców publikacją poświęconą preprzedsiębiorczości. Preprzedsiębiorcę definiuje się jako kogoś, kto jest aktywnie zaangażowany w proces zakładania własnej, jeszcze nienarodzonej firmy. Ich liczba w Polsce jest szacowana na około milion osób. Publikacja przedstawia problematykę preprzedsiębiorczości na szeroko zakreślonym tle, obejmującym współczesny paradygmat badań nad przedsiębiorczością, związki między przedsiębiorczością (i preprzedsiębiorczością) a wzrostem gospodarczym oraz sposoby badania procesów założycielskich nowych firm. W kolejnych rozdziałach zaprezentowano: • stan współczesnych badań nad przedsiębiorczością w trzech głównych ujęciach: ekonomicznym, psychologicznym oraz socjologiczno-kulturowym; • analizę związku między poziomem przedsiębiorczości i jej rozwojem a wzrostem gospodarczym kraju; • pojęcie okazji przedsiębiorczej jako czynnika, który uruchamia procesy założycielskie nowych fir
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-7556-818-9 |
EAN | 9788375568189 |
Książka Krzysztofa Zięby jest pierwszą w Polsce, skierowaną do szerokiego grona odbiorców publikacją poświęconą preprzedsiębiorczości. Preprzedsiębiorcę definiuje się jako kogoś, kto jest aktywnie zaangażowany w proces zakładania własnej, jeszcze nienarodzonej firmy. Ich liczba w Polsce jest szacowana na około milion osób.
Publikacja przedstawia problematykę preprzedsiębiorczości na szeroko zakreślonym tle, obejmującym współczesny paradygmat badań nad przedsiębiorczością, związki między przedsiębiorczością (i preprzedsiębiorczością) a wzrostem gospodarczym oraz sposoby badania procesów założycielskich nowych firm. W kolejnych rozdziałach zaprezentowano:
• stan współczesnych badań nad przedsiębiorczością w trzech głównych ujęciach: ekonomicznym, psychologicznym oraz socjologiczno-kulturowym;
• analizę związku między poziomem przedsiębiorczości i jej rozwojem a wzrostem gospodarczym kraju;
• pojęcie okazji przedsiębiorczej jako czynnika, który uruchamia procesy założycielskie nowych firm;
• analizę procesów założycielskich i czynników, które wpływają na ich powodzenie;
• omówienie koncepcji preprzedsiębiorczości i jej znaczenia dla rozwoju badań nad przedsiębiorczością właściwą;
• przegląd czynników, które prowadzą do podjęcia działań zmierzających do założenia własnej firmy wraz z autorskim, czynnikowo-wynikowym modelem preprzedsiębiorczości;
• wyniki pierwszych w Polsce, szeroko zakrojonych badań empirycznych nad determinantami preprzedsiębiorczości.
Wstęp 7
Rozdział 1
Współczesne badania nad przedsiębiorczością 11
1.1. Przedsiębiorczość – ujęcie ekonomiczne 20
1.2. Przedsiębiorczość – ujęcie psychologiczne 31
1.3. Przedsiębiorczość – ujęcie socjologiczno-kulturowe 42
1.4. Przedsiębiorczość a wzrost gospodarczy 55
1.5. Podsumowanie 70
Rozdział 2
Preprzedsiębiorczość jako element współczesnego paradygmatu przedsiębiorczości 75
2.1. Okazja przedsiębiorcza jako centralne zagadnienie przedsiębiorczości 78
2.2. Proces tworzenia nowego przedsięwzięcia 91
2.3. Koncepcja preprzedsiębiorczości 107
2.4. Preprzedsiębiorczość a poziom rozwoju gospodarczego 123
2.5. Podsumowanie 130
Rozdział 3
Badania nad preprzedsiębiorczością – determinanty, motywacje i aspiracje 139
3.1. Preprzedsiębiorczość w badaniach światowych 141
3.1.1. Badania PSED 142
3.1.2. Badania GEM 150
3.1.3. Polskie edycje badania GEM 154
3.2. Zasobowe determinanty preprzedsiębiorczości 161
3.2.1. Kapitał ludzki 162
3.2.2. Kapitał społeczny 170
3.2.3. Kapitał finansowy 176
3.3. Pozazasobowe determinanty preprzedsiębiorczości 184
3.3.1. Płeć 184
3.3.2. Samoocena przedsiębiorczości 186
3.3.3. Poczucie samoskuteczności 188
3.3.4. Czujność przedsiębiorcza 192
3.3.5. Identyfikacja okazji przedsiębiorczej 196
3.4. Motywacje założycielskie i aspiracje wzrostowe preprzedsiębiorców 197
3.5. Podsumowanie – czynnikowo-wynikowy model preprzedsiębiorczości 215
Zakończenie 219
Bibliografia 223
Polub nas na Facebooku