• Zarządzanie wiedzą osobistą. Zagadnienia teoretyczne i rozwiązania praktyczne

Przedmiotem monografii jest zagadnienie zarządzania wiedzą osobistą (ZWO). W gospodarce opartej na wiedzy, w której zasobem strategicznym pracowników jest ich wiedza osobista, odpowiedzialność za własny rozwój i uczenie się przez całe życie leży w przeważającej mierze po ich stronie. Dlatego duże znaczenie należy przypisać zarządzaniu wiedzą osobistą przez pracowników, których praca, pasja i kariera zawodowa są związane z podejmowaniem decyzji oraz działań na wiedzy i w oparciu o posiadaną wiedzę. Autorka przedstawia zarówno teoretyczne rozważania dotyczące różnych aspektów związanych z zarządzaniem wiedzą osobistą, jak i praktyczne wskazówki, które powinny umożliwić czytelnikom przełożenie teorii na temat tej koncepcji na działania praktyczne.

Podtytuł Zarządzanie wiedzą osobistą. Zagadnienia teoretyczne i rozwiązania praktyczne
Autor Irena Figurska
Rok wydania 2024
Oprawa Miękka
Format 165x235
Stron 292
90.00 61.20
Do końca promocji pozostało:
Najniższa cena z 30 dni przed promocją:
58.5
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
ISBN 978-83-8102-929-2

Przedmiotem monografii jest zagadnienie zarządzania wiedzą osobistą (ZWO). W gospodarce opartej na wiedzy, w której zasobem strategicznym pracowników jest ich wiedza osobista, odpowiedzialność za własny rozwój i uczenie się przez całe życie leży w przeważającej mierze po ich stronie. Dlatego duże znaczenie należy przypisać zarządzaniu wiedzą osobistą przez pracowników, których praca, pasja i kariera zawodowa są związane z podejmowaniem decyzji oraz działań na wiedzy i w oparciu o posiadaną wiedzę.
Autorka przedstawia zarówno teoretyczne rozważania dotyczące różnych aspektów związanych z zarządzaniem wiedzą osobistą, jak i praktyczne wskazówki, które powinny umożliwić czytelnikom przełożenie teorii na temat tej koncepcji na działania praktyczne.
Uznając, iż zarządzanie wiedzą osobistą wymaga kompleksowego podejścia, w książce przedstawiono cały wachlarz możliwych rozwiązań, modeli, inicjatyw i uwarunkowań ZWO. Zaprezentowano także autorski model zarządzania wiedzą osobistą oraz system ZWO będący jego praktycznym wymiarem.
Wśród omówionych zagadnień znalazły się m.in.:
• rola wiedzy osobistej i zarządzania nią w budowaniu własnej konkurencyjności,
• zarządzanie wiedzą osobistą,
• umiejętność praktycznego wykorzystania nabytej wiedzy.

Wprowadzenie 7

Rozdział 1
Wiedza osobista jako przedmiot zarządzania 13
1.1. Pojęcie i istota wiedzy 13
1.2. Charakterystyka wiedzy osobistej 19
1.3. Funkcje wiedzy osobistej 22
1.4. Cechy wiedzy osobistej 25
1.5. Rodzaje wiedzy osobistej 27
1.6. Wiedza osobista jako determinanta konkurencyjności pracownika 30

Rozdział 2
Pracownik wiedzy jako podmiot zarządzania wiedzą osobistą 37
2.1. Pracownik wiedzy - rozważania definicyjne 37
2.2. Cechy pracowników wiedzy 43
2.3. Rodzaje pracowników wiedzy i pełnione przez nich role 50

Rozdział 3
Praca oparta na wiedzy 59
3.1. Pojęcie i charakterystyka pracy opartej na wiedzy 59
3.2. Rodzaje pracy opartej na wiedzy 65
3.3. Praca oparta na wiedzy a praca tradycyjna 68
3.4. Przyszłość pracy opartej na wiedzy 72
3.5. Produktywność pracy opartej na wiedzy 78

Rozdział 4
Istota zarządzania wiedzą osobistą 89
4.1. Zarządzanie wiedzą osobistą - rozważania definicyjne 89
4.2. Cele i korzyści zarządzania wiedzą osobistą 97
4.3. Umiejętności zarządzania wiedzą osobistą 103
4.4. Modele zarządzania wiedzą osobistą 107

Rozdział 5
Procesy zarządzania wiedzą osobistą 119
5.1. Podejście procesowe w zarządzaniu wiedzą osobistą 119
5.2. Lokalizowanie wiedzy osobistej 126
5.3. Rozwój wiedzy osobistej 132
5.4. Dzielenie się wiedzą osobistą 140
5.5. Wykorzystywanie wiedzy osobistej 146
5.6. Zachowywanie wiedzy osobistej 149

Rozdział 6
Wybrane uwarunkowania zarządzania wiedzą osobistą 155
6.1. Świadomość roli zarządzania wiedzą osobistą 155
6.2. Postawy pracowników wiedzy 160
6.3. Środowisko pracy 169
6.4. Zarządzanie pracownikami wiedzy 178

Rozdział 7
Wybrane inicjatywy zarządzania wiedzą osobistą 191
7.1. Inicjatywy zarządzania wiedzą osobistą i inicjatywność 191
7.2. Inicjatywy bazujące na relacjach z innymi 195
7.3. Inicjatywy podejmowane samodzielnie 205
7.4. Personal branding a zarządzanie wiedzą osobistą 216

Rozdział 8
System zarządzania wiedzą osobistą 225
8.1. Istota systemu zarządzania wiedzą osobistą 225
8.2. Przykłady systemów zarządzania wiedzą osobistą 234
8.3. Autorski model systemu zarządzania wiedzą osobistą 245

Zakończenie 259
Literatura 263
Spis tabel 291
Spis rysunków 292

Recenzja: Dr hab. inż. Marek Roszak, prof. PŚ

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.

Polub nas na Facebooku