- Kategorie
-
Zarządzanie wiedzą osobistą. Zagadnienia teoretyczne i rozwiązania praktyczne
![Zarządzanie wiedzą osobistą. Zagadnienia teoretyczne i rozwiązania praktyczne Zarządzanie wiedzą osobistą. Zagadnienia teoretyczne i rozwiązania praktyczne](/images/cedewu/3000-4000/Zarzadzanie-wiedza-osobista-Zagadnienia-teoretyczne-i-rozwiazania-praktyczne_%5B3799%5D_480.jpg)
Przedmiotem monografii jest zagadnienie zarządzania wiedzą osobistą (ZWO). W gospodarce opartej na wiedzy, w której zasobem strategicznym pracowników jest ich wiedza osobista, odpowiedzialność za własny rozwój i uczenie się przez całe życie leży w przeważającej mierze po ich stronie. Dlatego duże znaczenie należy przypisać zarządzaniu wiedzą osobistą przez pracowników, których praca, pasja i kariera zawodowa są związane z podejmowaniem decyzji oraz działań na wiedzy i w oparciu o posiadaną wiedzę. Autorka przedstawia zarówno teoretyczne rozważania dotyczące różnych aspektów związanych z zarządzaniem wiedzą osobistą, jak i praktyczne wskazówki, które powinny umożliwić czytelnikom przełożenie teorii na temat tej koncepcji na działania praktyczne.
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-8102-929-2 |
EAN | 9788381029292 |
Przedmiotem monografii jest zagadnienie zarządzania wiedzą osobistą (ZWO). W gospodarce opartej na wiedzy, w której zasobem strategicznym pracowników jest ich wiedza osobista, odpowiedzialność za własny rozwój i uczenie się przez całe życie leży w przeważającej mierze po ich stronie. Dlatego duże znaczenie należy przypisać zarządzaniu wiedzą osobistą przez pracowników, których praca, pasja i kariera zawodowa są związane z podejmowaniem decyzji oraz działań na wiedzy i w oparciu o posiadaną wiedzę.
Autorka przedstawia zarówno teoretyczne rozważania dotyczące różnych aspektów związanych z zarządzaniem wiedzą osobistą, jak i praktyczne wskazówki, które powinny umożliwić czytelnikom przełożenie teorii na temat tej koncepcji na działania praktyczne.
Uznając, iż zarządzanie wiedzą osobistą wymaga kompleksowego podejścia, w książce przedstawiono cały wachlarz możliwych rozwiązań, modeli, inicjatyw i uwarunkowań ZWO. Zaprezentowano także autorski model zarządzania wiedzą osobistą oraz system ZWO będący jego praktycznym wymiarem.
Wśród omówionych zagadnień znalazły się m.in.:
• rola wiedzy osobistej i zarządzania nią w budowaniu własnej konkurencyjności,
• zarządzanie wiedzą osobistą,
• umiejętność praktycznego wykorzystania nabytej wiedzy.
Wprowadzenie 7
Rozdział 1
Wiedza osobista jako przedmiot zarządzania 13
1.1. Pojęcie i istota wiedzy 13
1.2. Charakterystyka wiedzy osobistej 19
1.3. Funkcje wiedzy osobistej 22
1.4. Cechy wiedzy osobistej 25
1.5. Rodzaje wiedzy osobistej 27
1.6. Wiedza osobista jako determinanta konkurencyjności pracownika 30
Rozdział 2
Pracownik wiedzy jako podmiot zarządzania wiedzą osobistą 37
2.1. Pracownik wiedzy - rozważania definicyjne 37
2.2. Cechy pracowników wiedzy 43
2.3. Rodzaje pracowników wiedzy i pełnione przez nich role 50
Rozdział 3
Praca oparta na wiedzy 59
3.1. Pojęcie i charakterystyka pracy opartej na wiedzy 59
3.2. Rodzaje pracy opartej na wiedzy 65
3.3. Praca oparta na wiedzy a praca tradycyjna 68
3.4. Przyszłość pracy opartej na wiedzy 72
3.5. Produktywność pracy opartej na wiedzy 78
Rozdział 4
Istota zarządzania wiedzą osobistą 89
4.1. Zarządzanie wiedzą osobistą - rozważania definicyjne 89
4.2. Cele i korzyści zarządzania wiedzą osobistą 97
4.3. Umiejętności zarządzania wiedzą osobistą 103
4.4. Modele zarządzania wiedzą osobistą 107
Rozdział 5
Procesy zarządzania wiedzą osobistą 119
5.1. Podejście procesowe w zarządzaniu wiedzą osobistą 119
5.2. Lokalizowanie wiedzy osobistej 126
5.3. Rozwój wiedzy osobistej 132
5.4. Dzielenie się wiedzą osobistą 140
5.5. Wykorzystywanie wiedzy osobistej 146
5.6. Zachowywanie wiedzy osobistej 149
Rozdział 6
Wybrane uwarunkowania zarządzania wiedzą osobistą 155
6.1. Świadomość roli zarządzania wiedzą osobistą 155
6.2. Postawy pracowników wiedzy 160
6.3. Środowisko pracy 169
6.4. Zarządzanie pracownikami wiedzy 178
Rozdział 7
Wybrane inicjatywy zarządzania wiedzą osobistą 191
7.1. Inicjatywy zarządzania wiedzą osobistą i inicjatywność 191
7.2. Inicjatywy bazujące na relacjach z innymi 195
7.3. Inicjatywy podejmowane samodzielnie 205
7.4. Personal branding a zarządzanie wiedzą osobistą 216
Rozdział 8
System zarządzania wiedzą osobistą 225
8.1. Istota systemu zarządzania wiedzą osobistą 225
8.2. Przykłady systemów zarządzania wiedzą osobistą 234
8.3. Autorski model systemu zarządzania wiedzą osobistą 245
Zakończenie 259
Literatura 263
Spis tabel 291
Spis rysunków 292
Recenzja: Dr hab. inż. Marek Roszak, prof. PŚ
Polub nas na Facebooku