• Jakość usług medycznych. Instrumenty i modele (wyd. III uaktualnione i zmienione)

Celem niniejszej monografii jest zaprezentowanie możliwości, jakie stwarza wdrożenie i stosowanie określonych instrumentów i modeli zarządzania jakością w obszarze usług medycznych. Do powstania książki, a nade wszystko do jej aktualizacji, Autorkę zainspirowało uczestnictwo w grupie ekspertów ds. monitorowania postępów z wdrożenia „Programu doskonalenia jakości w jednostkach wykonujących działalność leczniczą" przy Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Ważną przesłanką jest także przewodniczenie konferencjom poświęconym jakości w opiece zdrowotnej, organizowanym cyklicznie przez Naczelną Organizację Techniczną w Gdańsku i Uniwersytet Gdański. Nie bez znaczenia była również sytuacja związana z pandemią COVID-19, wpływająca na kluczowe zmiany w podejściu do jakości usług medycznych. W monografii, ilustrowanej wieloma przykładami oraz studiami przypadków odnoszącymi się do specyfiki opieki zdrowotnej, przedstawiono: • rolę i istotę jakości oraz bezpieczeństwa usług medycznych • różnorodne koncepcje zarządzania jakością, w tym TQM, Kaizen, Lean Management oraz Six Sigma • narzędzia i metody zarządzania jakością o charakterze zarówno ogólnym, jak i specyficznym, np. metodę HFMEA czy MedCARVER+Shock • podstawowe modele doskonałości, a także ideę i znaczenie inicjatyw takich jak benchmarking, dobre praktyki oraz samoocena. Monografia oparta jest na bogatym, uzupełnionym przeglądzie rodzimej i zagranicznej literatury przedmiotu. Skierowana jest do naukowców, doktorantów oraz studentów zajmujących się problematyką zarządzania jakością usług medycznych, w tym do profesjonalistów medycznych, którzy mogą w niej znaleźć wiele rozwiązań pozwalających zarówno im samym, jak i ich organizacjom lepiej i skuteczniej funkcjonować dla dobra swoich pacjentów.

Podtytuł Jakość usług medycznych. Instrumenty i modele (wyd. III uaktualnione i zmienione)
Autor Małgorzata Z. Wiśniewska
Rok wydania 2021
Oprawa Miękka
Format 165x235
Stron 304
75,00 zł 53,25 zł
By the end of the promotion left :
9
days
20 hou.
02 minut.
20 seco.
Lowest price in the last 30 days:
48,75 zł
opak Add to wishlist
Shipping within 24 hours
ISBN 978-83-8102-529-4
Celem niniejszej monografii jest zaprezentowanie możliwości, jakie stwarza wdrożenie i stosowanie określonych instrumentów i modeli zarządzania jakością w obszarze usług medycznych. Do powstania książki, a nade wszystko do jej aktualizacji, Autorkę zainspirowało uczestnictwo w grupie ekspertów ds. monitorowania postępów z wdrożenia „Programu doskonalenia jakości w jednostkach wykonujących działalność leczniczą" przy Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Ważną przesłanką jest także przewodniczenie konferencjom poświęconym jakości w opiece zdrowotnej, organizowanym cyklicznie przez Naczelną Organizację Techniczną w Gdańsku i Uniwersytet Gdański. Nie bez znaczenia była również sytuacja związana z pandemią COVID-19, wpływająca na kluczowe zmiany w podejściu do jakości usług medycznych.

W monografii, ilustrowanej wieloma przykładami oraz studiami przypadków odnoszącymi się do specyfiki opieki zdrowotnej, przedstawiono:
• rolę i istotę jakości oraz bezpieczeństwa usług medycznych
• różnorodne koncepcje zarządzania jakością, w tym TQM, Kaizen, Lean Management oraz Six Sigma
• narzędzia i metody zarządzania jakością o charakterze zarówno ogólnym, jak i specyficznym, np. metodę HFMEA czy MedCARVER+Shock
• podstawowe modele doskonałości, a także ideę i znaczenie inicjatyw takich jak benchmarking, dobre praktyki oraz samoocena.

Monografia oparta jest na bogatym, uzupełnionym przeglądzie rodzimej i zagranicznej literatury przedmiotu. Skierowana jest do naukowców, doktorantów oraz studentów zajmujących się problematyką zarządzania jakością usług medycznych, w tym do profesjonalistów medycznych, którzy mogą w niej znaleźć wiele rozwiązań pozwalających zarówno im samym, jak i ich organizacjom lepiej i skuteczniej funkcjonować dla dobra swoich pacjentów.

Spis ważniejszych skrótów 7
Wstęp 9

Rozdział 1
Jakość usług medycznych 13
1.1. Pojęcie i istota jakości 14
1.1.1. Jakość w ujęciu klasyków 14
1.1.2. Podstawowe kategorie i wymiary jakości 17
1.2. Istota usług medycznych 19
1.2.1. Pojęcie usług 19
1.2.2. Usługa medyczna i jej cechy 21
1.3. Jakość usług medycznych i jej składowe 26
1.3.1. Jakość usług i jej wymiary 26
1.3.2. Jakość usług medycznych i jej interesariusze 28
1.3.3. Cechy i wymiary postrzegania jakości usługi medycznej 33
1.4. Bezpieczeństwo pacjenta 47
1.4.1. Podstawowe pojęcia 47
1.4.2. Definicja i zjawisko błędu medycznego oraz zdarzenia niepożądanego 49
1.4.3. Kultura bezpieczeństwa pacjenta 52

Rozdział 2
Instrumenty wspierające jakość usług medycznych 57
2.1. Wybrane koncepcje i ich zastosowanie 59
2.1.1. Założenia TQM w ujęciu klasyków zarządzania jakością 59
2.1.2. Kaizen i jego istota 72
2.1.3. Lean Management 79
2.1.4. Six Sigma 94
2.2. Przegląd narzędzi i metod zarządzania jakością 106
2.2.1. Podstawy klasyfikacji narzędzi i metod 106
2.2.2. Narzędzia elementarne 110
2.2.3. Narzędzia nowe 121
2.2.4. Wybrane przykłady metod 132
2.3. Metody HFMEA oraz MedCARVER+Shock 168
2.3.1. Istota metody HFMEA 168
2.3.2. Metoda MedCARVER+Shock i jej charakterystyka 180
2.3.3. FMEA, HFMEA, MedCARVER+Shock - podobieństwa i różnice 194
2.4. Specyficzne metody oceny jakości usług medycznych 195
2.4.1. Metody o charakterze ogólnym 195
2.4.2. Metody oceny jakości opieki pielęgniarskiej 202

Rozdział 3
Modele doskonałości wspierające jakość usług medycznych 211
3.1. Pojęcie doskonałości, organizacji doskonałej i modeli doskonałości 212
3.1.1. Doskonałość i jej wymiary 212
3.1.2. Doskonała organizacja medyczna 214
3.1.3. Pojęcie modelu doskonałości biznesowej 219
3.2. Modele doskonałości i ich zastosowanie w usługach medycznych 221
3.2.1. Model japoński i amerykański 221
3.2.2. Modele opracowane w Europie 226
3.3. Dobre praktyki i benchmarking w doskonaleniu jakości usług medycznych 237
3.3.1. Dobre praktyki i ich znaczenie 237
3.3.2. Benchmarking i jego istota 238
3.4. Samoocena i jej rola w kształtowaniu doskonałości placówek medycznych 246
3.4.1. Pojęcie i zjawisko samooceny 246
3.4.2. Wybrane przykłady samooceny 253
3.4.3. Zalety i bariery dotyczące samooceny 266

Zakończenie 269
Bibliografia 271
Spis tabel 299
Spis rysunków 303

Prof. dr hab. Małgorzata Z. Wiśniewska jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, gdzie kieruje Zakładem Zarządzania Jakością i Środowiskiem. Specjalizuje się w problematyce jakości, w tym bezpieczeństwa produktu żywnościowego w ujęciu systemowym. Jest autorką blisko 200 publikacji - książek i artykułów o zasięgu krajowym i międzynarodowym. Laureatka Polskiej Indywidualnej Nagrody Jakości im. Prof. Edwarda Kindlarskiego w kategorii nauka.

Recenzja: Prof. nadzw. dr hab. Zofia Zymonik

There is currently no comments or ratings for this product.

Polub nas na Facebooku  

i

Information

We kindly inform you that on May 2nd the Bookstore and the Publishing House will be closed. 


Orders placed between May 1st and 4th will be completed after May 5th.