- Categories
-
Koncepcja federalizmu fiskalnego w systemie finansów samorządu terytorialnego
![Koncepcja federalizmu fiskalnego w systemie finansów samorządu terytorialnego Koncepcja federalizmu fiskalnego w systemie finansów samorządu terytorialnego](/images/cedewu/2000-3000/Koncepcja-federalizmu-fiskalnego-w-systemie-finansow-samorzadu-terytorialnego_%5B2129%5D_480.jpg)
Federalizm fiskalny to współczesna koncepcja ekonomiczna przeciwstawna idei centralizmu, oparta na formule wielopoziomowych finansów publicznych oraz koncentrująca się na poszukiwaniu optymalnego zakresu decentralizacji fiskalnej. To jednocześnie koncepcja nowoczesnego i wieloszczeblowego zarządzania sektorem publicznym, której wdrażanie ma na celu zwiększenie efektywności procesu dostarczania dóbr i usług publicznych. W książce w kompleksowy sposób zaprezentowano poszczególne założenia teoretyczne i modele federalizmu fiskalnego, konfrontując je z teorią finansów samorządowych oraz praktyką gospodarczą. Jako przykład do analiz empirycznych posłużył podsektor subnational governmnet w państwach członkowskich OECD. Podjęto próbę określenia pozycji ekonomicznej wspomnianego podsektora w poszczególnych państwach, wykorzystując w tym zakresie autorski Miernik Poziomu Decentralizacji Fiskalnej - MPDF. „Podjęta w książce problematyka wypełnia lukę w polskiej literaturze przedmiotu, poświęco
Shipping within | 24 hours |
The bar code | |
ISBN | 978-83-8102-102-9 |
EAN | 9788381021029 |
„Podjęta w książce problematyka wypełnia lukę w polskiej literaturze przedmiotu, poświęconej zastosowaniu teorii federalizmu fiskalnego do systemu finansów samorządu terytorialnego".
Z recenzji Prof. dr hab. Krystyny Piotrowskiej-Marczak
Wstęp 9
Rozdział 1
Ekonomiczne znaczenie, modele i funkcje samorządu terytorialnego 19
1.1. Samorząd terytorialny w kontekście teorii dóbr publicznych 19
1.2. Struktura organizacyjna i pozycja ekonomiczna podsektora subnational government w państwach OECD 25
1.3. Teoretyczne przesłanki podziału zadań między państwo a samorząd terytorialny 33
Rozdział 2
Federalizm fiskalny - założenia teoretyczne, modele i ewolucja doktryny 45
2.1. Założenia teoretyczne i modele federalizmu fiskalnego 45
2.2. Federalizm fiskalny pierwszej generacji (The First Generation Theory - FGT) 50
2.3. Federalizm fiskalny drugiej generacji (The Second Generation Theory - SGT) 56
Rozdział 3
Decentralizacja i autonomia finansowa samorządu terytorialnego jako pryncypia federalizmu fiskalnego 81
3.1. Istota decentralizacji i jej płaszczyzny 81
3.2. Zalety decentralizacji oraz zagrożenia z nią związane 90
3.3. Decentralizacja fiskalna - zakres przedmiotowy, zasady implementacji i mierniki 96
3.3. Autonomia finansowa samorządu terytorialnego jako efekt decentralizacji fiskalnej 110
Rozdział 4
Autonomia podatkowa i konkurencja fiskalna wspólnot samorządowych 123
4.1. Koncepcja podatku zdecentralizowanego 123
4.2. Model lokalnej konkurencji podatkowej Charlesa M. Tiebouta 140
4.3. Zróżnicowany poziom autonomii podatkowej władz samorządowych w państwach OECD - matryca taksonomii podatkowej 146
4.4. Problem ograniczonego lokalnego władztwa podatkowego w polskim systemie finansów lokalnych 150
4.5. Koncepcja tax expenditures i skutki preferencji podatkowych dla budżetów lokalnych w Polsce 163
Rozdział 5
Federalizm fiskalny a dochody transferowe i mechanizmy wyrównywania fiskalnego 171
5.1. Istota i przyczyny zróżnicowań fiskalnych na poziomie regionalnym i lokalnym 171
5.2. Typologia dochodów transferowych jednostek samorządu terytorialnego 176
5.3. Korekta nierównowagi fiskalnej w systemie finansów samorządowych - konfrontacja teorii z praktyką 179
Rozdział 6
Federalizm fiskalny a problematyka równowagi budżetowej i zadłużenia podsektora samorządowego 199
6.1. Równowaga budżetowa i dług publiczny w kontekście podziału władztwa pomiędzy poszczególne szczeble władzy publicznej 199
6.2. Istota i typologia reguł fiskalnych oraz zakres ich stosowania w finansach lokalnych 214
6.3. Lokalne reguły fiskalne w krajowym systemie ram fiskalnych w Polsce 223
6.4. Fiscal Rule Index (FRI) jako instrument pomiaru skuteczności reguł fiskalnych w systemie finansów publicznych 230
Rozdział 7
Koncepcja zastosowania autorskiego Miernika Poziomu Decentralizacji Fiskalnej (MPDF) z wykorzystaniem metody TOPSIS 235
7.1. Opis metody badawczej 235
7.2. Dobór cech diagnostycznych do budowy Miernika Poziomu Decentralizacji Fiskalnej 241
7.3. Ocena poziomu zaawansowania procesu decentralizacji z wykorzystaniem miernika MPDF - na przykładzie podsektora subnational government w wybranych państwach OECD 267
Zakończenie 273
Aneks 281
Bibliografia 291
Spis tabel 315
Spis rysunków 319
Marzanna Poniatowicz - dr hab. nauk ekonomicznych, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu w Białymstoku, kierownik Zakładu Ekonomiki i Finansów Samorządu Terytorialnego na Wydziale Ekonomii i Zarządzania UwB; specjalizuje się w problematyce finansów publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem finansów jednostek samorządu terytorialnego; autorka i współautorka około 150 publikacji naukowych; członek Polskiego Stowarzyszenia Finansów i Bankowości oraz International Institute of Public Finance.
Polub nas na Facebooku