• Kultura a ekonomia (wyd. II)

Pojęcie „ekonomika kultury" jest jak najbardziej zrozumiałe i jednoznaczne - oznacza dyscyplinę naukową zajmującą się sektorem kultury, stanowiącym jedną z branż gospodarki. Dopóki w literaturze posługiwano się tym określeniem, wszystko było jasne. Jednak wraz z pojawieniem się publikacji traktujących o „ekonomii kultury", które de facto w dalszym ciągu zajmowały się organizacją i zarządzaniem w sektorze kultury, płacami artystów, subsydiowaniem i mecenatem kultury oraz polityką kulturalną państwa, zaczęto w sposób nieuzasadniony zamiennie używać określeń „ekonomika kultury" i „ekonomia kultury". Autor zdecydowanie odróżnia „ekonomikę" kultury od jej „ekonomii". O ile ekonomika kultury, jako ekonomika branżowa, zajmuje się sektorem kultury bądź - mówiąc współcześnie - przemysłami kreatywnymi, wśród których znajdują się przemysły kultury, to ekonomia kultury zajmuje się wpływem kultury na gospodarowanie i gospodarkę, a tym samym na dobrobyt jednostki i społeczeństwa. Ponadto „ekonomia

Podtytuł Kultura a ekonomia (wyd. II)
Autor Marian Noga
Rok wydania 2021
Oprawa Miękka
Format 165x235
Stron 152
46,00 zł 32,66 zł
By the end of the promotion left :
0
days
02 hou.
32 minut.
45 seco.
Lowest price in the last 30 days:
29,90 zł
opak Add to wishlist
Shipping within 24 hours
ISBN 978-83-8102-463-1
Pojęcie „ekonomika kultury" jest jak najbardziej zrozumiałe i jednoznaczne - oznacza dyscyplinę naukową zajmującą się sektorem kultury, stanowiącym jedną z branż gospodarki. Dopóki w literaturze posługiwano się tym określeniem, wszystko było jasne.

Jednak wraz z pojawieniem się publikacji traktujących o „ekonomii kultury", które de facto w dalszym ciągu zajmowały się organizacją i zarządzaniem w sektorze kultury, płacami artystów, subsydiowaniem i mecenatem kultury oraz polityką kulturalną państwa, zaczęto w sposób nieuzasadniony zamiennie używać określeń „ekonomika kultury" i „ekonomia kultury".

Autor zdecydowanie odróżnia „ekonomikę" kultury od jej „ekonomii". O ile ekonomika kultury, jako ekonomika branżowa, zajmuje się sektorem kultury bądź - mówiąc współcześnie - przemysłami kreatywnymi, wśród których znajdują się przemysły kultury, to ekonomia kultury zajmuje się wpływem kultury na gospodarowanie i gospodarkę, a tym samym na dobrobyt jednostki i społeczeństwa. Ponadto „ekonomia kultury" to kalka „socjologii kultury", a przecież kultura jest podstawowym obiektem badań socjologii, czyli w pewnym uproszczeniu - kultura jest socjologią, a socjologia kulturą. Dodatkowo w języku potocznym ekonomia może być synonimem oszczędzania, dlatego też zestawienie słów „ekonomia kultury" niczego nie wyjaśnia, a wręcz utrudnia zrozumienie tego, co mamy na myśli. Stąd też tytuł książki brzmi: „Kultura a ekonomia".

Na progu XXI w. nie wystarczy zadbać o ciągły, zrównoważony rozwój i wzrost gospodarczy, ale konieczne jest wyjście z peryferii do centrum światowego systemu gospodarczego, w którym to ma szanse nastąpić pełna samorealizacja jednostki i społeczeństwa. Proces ten nie jest jednak możliwy bez udziału kultury - dotyczy to także Polski.

Wprowadzenie 7

Rozdział 1
Kultura w życiu człowieka 15
1.1. Geneza pojęcia kultura 15
1.2. Defi niowanie kultury 19
1.3. System społeczny: gospodarka - polityka - kultura Talcotta Parsonsa 22
1.4. Kultura jako źródło cierpień w ujęciu Sigmunda Freuda 25
1.5. Taoizm i konfucjanizm jako źródło kształtowania się kultury Wschodu 26
1.6. Kultura a społeczna nauka Kościoła rzymsko-katolickiego 28

Rozdział 2
Ekonomia - powstanie, rozwój i poważne problemy z predykcją 35
2.1. Geneza nazwy ekonomia 36
2.2. Homo oeconomicus Johna Stuarta Milla a ekonomia 39
2.3. Definicja ekonomii według Lionela Robbinsa 45
2.4. Prawa ekonomiczne a prawa przyrodnicze 48
2.5. Paradygmat ekonomii głównego nurtu a trudności z predykcją 53

Rozdział 3
Współczesne determinanty rozwoju gospodarczego 59
3.1. Determinanty i czynniki wzrostu gospodarczego oraz rozwoju gospodarczego 59
3.2. Kultura i kapitał społeczny jako determinanty współczesnego wzrostu i rozwoju gospodarczego 68
3.3. Kultura organizacyjna i kultura organizacji 74
3.4. Rola kultury w kształtowaniu nowoczesnej gospodarki 78

Rozdział 4
Kultura a dobrobyt społeczny 83
4.1. Ekonomia kultury a ekonomika kultury 83
4.2. Sektor kultury a przemysły kreatywne 98
4.3. Czas wolny a kultura 114
4.4. Pomiar wzrostu gospodarczego z pełnym udziałem kultury 121

Zakończenie 141
Bibliografia 145

Prof. dr hab. Marian Noga jest obecnie dyrektorem Instytutu Współpracy z Biznesem Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu. W swojej karierze był Rektorem Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu (1999-2005), Senatorem RP IV i V Kadencji (2000-2004), Członkiem Rady Polityki Pieniężnej (2004-2010). Jest
• autorem lub współautorem 23 książek,
• 143 artykułów naukowych,
• 20 artykułów w językach obcych, w tym na liście filadelfijskiej i w wydawnictwie Oxford UK.
Zajmuje się polityką pieniężną, makroekonomią, wzrostem gospodarczym i związkami ekonomii z kulturą.

Recenzent: Prof. dr hab. Stanisław Czaja, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

There is currently no comments or ratings for this product.

Polub nas na Facebooku  

i

Information

We kindly inform you that on May 2nd the Bookstore and the Publishing House will be closed. 


Orders placed between May 1st and 4th will be completed after May 5th.