• Mechanizmy zapewnienia zgodności technicznej i bezpiecznej integracji w transporcie kolejowym

Zapewnienie zgodności technicznej i bezpiecznej integracji to dzisiaj dwa kluczowe aspekty modyfikowanych, odnawianych, modernizowanych czy nowo budowanych podsystemów kolei, zanim zostaną włączone do eksploatacji lub, z formalnego punktu widzenia, uzyskają zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji. Są to również kluczowe aspekty sprawnego procesu realizacji inwestycji kolejowych i osiągania przez projekty inwestycyjne założonych celów eksploatacyjnych. Dzisiaj, AD 2021, po oficjalnym wdrożeniu w końcu zeszłego roku IV Pakietu kolejowego, praktyka w zakresie stosowania, rozumienia, wykazywania i udokumentowania zgodności technicznej oraz bezpiecznej integracji z punktu widzenia celu, któremu ma służyć, tj. budowie bezpiecznego i interoperacyjnego, a przez to efektywnego, europejskiego systemu kolei, pozostawia wiele do życzenia.

Podtytuł Mechanizmy zapewnienia zgodności technicznej i bezpiecznej integracji w transporcie kolejowym
Autor Adam Jabłoński, Marek Jabłoński
Rok wydania 2021
Oprawa Miękka
Format 165x235
Stron 346
90,00 zł 63,90 zł
By the end of the promotion left :
11
days
19 hou.
50 minut.
21 seco.
Lowest price in the last 30 days:
58,50 zł
opak Add to wishlist
Shipping within 24 hours
ISBN 978-83-8102-464-8
W monografii „(...) przedstawiono, w sposób obszerny i wyczerpujący, szczególnie istotne dla bezpieczeństwa systemu kolei mechanizmy zapewnienia zgodności technicznej i bezpiecznej integracji. Dla nowego pojęcia, jakim jest bezpieczna integracja w transporcie kolejowym, autorzy na tle doświadczeń w zakresie zapewnienia zgodności technicznej, dokonali wyjaśnienia tego złożonego układu pojęciowego w aspektach teoretycznych oraz utylitarnych. W układzie i treści monografii widoczny jest podział na dwie części, z których pierwsze dwa rozdziały mają charakter dysertacji naukowej, natomiast pozostałe są praktycznym ujęciem problemu w oparciu o obowiązujące uwarunkowania formalne. (...) W oparciu o treść pracy i jej charakter można zdefiniować krąg odbiorców monografii. Dla części pierwszej będą to pracownicy ośrodków naukowo-badawczych, wykładowcy oraz studenci uczelni technicznych i ekonomicznych, a dla części praktycznej - pracownicy przedsiębiorstw kolejowych odpowiedzialni za zarządzanie bezpieczeństwem, menadżerowie ds. bezpieczeństwa w transporcie kolejowym oraz inżynierowie zajmujący się problematyką bezpieczeństwa ruchu kolejowego i bezpiecznej integracji. (...) W zakończeniu monografii autorzy przedstawili autorski model bezpiecznej integracji w transporcie kolejowym, wykorzystujący wieloletnią bazę doświadczeń z zakresu bezpieczeństwa systemu kolejowego. Stanowi on cenną wskazówkę w zakresie zarządzania bezpieczeństwem dla pracowników sektora transportu kolejowego.
Z recenzji wydawniczej dr. hab. inż. Macieja Szkody, prof. Politechniki Krakowskiej


Zapewnienie zgodności technicznej i bezpiecznej integracji to dzisiaj dwa kluczowe aspekty modyfikowanych, odnawianych, modernizowanych czy nowo budowanych podsystemów kolei, zanim zostaną włączone do eksploatacji lub, z formalnego punktu widzenia, uzyskają zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji. Są to również kluczowe aspekty sprawnego procesu realizacji inwestycji kolejowych i osiągania przez projekty inwestycyjne założonych celów eksploatacyjnych. Dzisiaj, AD 2021, po oficjalnym wdrożeniu w końcu zeszłego roku IV Pakietu kolejowego, praktyka w zakresie stosowania, rozumienia, wykazywania i udokumentowania zgodności technicznej oraz bezpiecznej integracji z punktu widzenia celu, któremu ma służyć, tj. budowie bezpiecznego i interoperacyjnego, a przez to efektywnego, europejskiego systemu kolei, pozostawia wiele do życzenia.
Na tym tle monografia Adama Jabłońskiego i Marka Jabłońskiego pt. „Mechanizmy zapewnienia zgodności technicznej i bezpiecznej integracji w transporcie kolejowym" to praca szczególna, bo traktująca zagadnienia kompleksowo, z różnych perspektyw i łącząca teorię z praktyką, a tym samym język legislacji z językiem branży kolejowej. Dzięki takim wydaniom będziemy mogli procesy zgodności technicznej i bezpiecznej integracji wypełnić dobrą praktyką. Ta praca naukowo-badawcza pokazuje złożoność, wielowymiarowość procesów zapewnienia zgodności technicznej z wymaganiami zasadniczymi i bezpiecznej integracji zmiany w systemie kolei. Można by sparafrazować, że powinna „otworzyć oczy" wszystkim zaangażowanym stronom, jak ważne i potrzebne to procesy, aby mieć bezpieczną i efektywną kolej. Praca ta to głęboka analiza tych procesów niezbędna do ich wszechstronnego zrozumienia, nazwałbym go pierwszym, niezbędnym etapem dojścia do celu (...). Monografia ma dla mnie naukowy charakter - czasami przysłowiowo „dzieląc włos na czworo".
Alfred Kurkowski, dyrektor ds. certyfikacji

Spis stosowanych skrótów 9
Wstęp - Adam Jabłoński, Marek Jabłoński 13

Rozdział 1
Zakres i metodyka badań mechanizmów zapewnienia zgodności technicznej i bezpiecznej integracji w transporcie kolejowym - Adam Jabłoński 19
1.1. Ogólny zarys rozważań naukowych 21
1.2. Założenia teoretyczne 22

Rozdział 2
Architektura systemów technicznych w transporcie kolejowym - Adam Jabłoński 31
2.1. Architektura systemów technicznych w ujęciu teoretycznym - podstawowe zasady budowy i funkcjonowania 32
2.2. Koncepcja Systemu Systemów (ang. Systems of Systems) - kluczowe zasady 42
2.3. Samoadaptacyjność systemów technicznych (ang. self-adaptive systems, SAS) 47
2.4. Odporność systemów technicznych 51
2.5. Zarządzanie programami integracji w systemach technicznych 54
2.6. Sposoby integracji systemów technicznych a bezpieczeństwo 58

Rozdział 3
Zgodność techniczna w transporcie kolejowym - Adam Jabłoński 65
3.1. Zgodność techniczna w aspekcie uwarunkowań sektora transportu kolejowego - ujęcie ontologiczne 66
3.2. Certyfikacja zgodności technicznej w transporcie kolejowym (ang. National Safety Rules and European Safety Rules) 70
3.3. Ocena zgodności - certyfikacja systemów, produktów oraz personelu 115
3.4. Mechanizmy wzajemnej współpracy różnych podmiotów w obszarze oceny zgodności 131
3.5. Miejsce i rola jednostek certyfikujących i inspekcyjnych w transporcie kolejowym 150
3.6. Realizacja procesów inwestycyjnych w transporcie kolejowym a procesy oceny zgodności technicznej oraz weryfikacji bezpiecznej integracji 153

Rozdział 4
Bezpieczna integracja w transporcie kolejowym - Marek Jabłoński 163
4.1. Paradygmat bezpieczeństwa w procesie projektowania, budowy i eksploatacji systemów kolejowych 171
4.2. Modele bezpiecznej integracji 175
4.3. Bezpieczeństwo funkcjonalne w transporcie kolejowym 199
4.4. Zarządzanie ryzykiem w transporcie kolejowym a procesy bezpiecznej integracji i zgodności technicznej 205
4.5. Zarządzanie zmianą w transporcie kolejowym 209
4.6. Współpraca między dostawcami w procesach inwestycyjnych i operacyjnych w aspekcie podziału ryzyka 238

Rozdział 5
Systemy zarządzania jakością, bezpieczeństwem i utrzymaniem a zgodność techniczna i bezpieczna integracja - Marek Jabłoński 241
5.1. Standardy zarządzania jakością a uwarunkowania transportu kolejowego 242
5.2. Certyfikacja zarządzania jakością w transporcie kolejowym w aspekcie oceny zgodności 247
5.3. Systemy zarządzania bezpieczeństwem w przedsiębiorstwach kolejowych a zgodność techniczna i bezpieczna integracja 250
5.4. Systemy zarządzania utrzymaniem w przedsiębiorstwach kolejowych a zgodność techniczna i bezpieczna integracja 252
5.5. Identyfikacja i zarządzanie elementami krytycznymi dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego jako ważnym aspektem bezpiecznej integracji 253
5.6. Analiza RAMS i analiza cyklu istnienia systemów technicznych (ang. life cycle assessment) w procesie wykazania bezpiecznej integracji 264

Rozdział 6
Operacjonalizacja zgodności technicznej i bezpiecznej integracji w transporcie kolejowym - Marek Jabłoński 281
6.1. Czynnik ludzki w zarządzaniu niezawodnością w transporcie kolejowym 282
6.2. Podejście odgórne i oddolne wykazania bezpiecznej integracji - zakres zastosowania i wzajemne relacje 286
6.3. Zarządzanie interfejsami jako kluczowymi aspektami bezpiecznej integracji systemów kolejowych 289
6.4. Problem standaryzacji interfejsów w kontekście bezpiecznej integracji 303
6.5. Autorski model bezpiecznej integracji w transporcie kolejowym 309

Podsumowanie i wnioski końcowe - Adam Jabłoński, Marek Jabłoński 315
Bibliografi a 325
Spis rysunków 337
Spis tabel 341
O autorach 343

Dr hab. inż. Adam Jabłoński, Prof. WSB w Poznaniu
Wiceprezes Zarządu renomowanej firmy OTTIMA plus Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach. Prezes Zarządu Południowego Klastra Kolejowego.
Wykładowca akademicki, dyrektor Instytutu Nauk o Zarządzaniu i Jakości Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu.
Absolwent Technikum Kolejowego w Sosnowcu, o specjalności Automatyka Sterowania Ruchem Kolejowym, Absolwent Politechniki Śląskiej Wydziału Transportu, Specjalność Inżynieria Ruchu. Doktor habilitowany nauk ekonomicznych w zakresie nauki o zarządzaniu. Doświadczony ekspert branży kolejowej w zakresie zarządzania bezpieczeństwem w transporcie kolejowym oraz utrzymania taboru i infrastruktury kolejowej. Autor wielu analiz i ekspertyz technicznych i ekonomicznych w transporcie kolejowym.
Kierownik Techniczny Akredytowanej Jednostki Inspekcyjnej (ASBO) OTTIMA plus Sp. z o.o. w zakresie oceny bezpieczeństwa oraz Inspektor w zakresie bezpiecznej integracji podsystemów strukturalnych i funkcjonalnych Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności. Doświadczony szkoleniowiec, kierownik i wykonawca wielu projektów dotyczących budowy nowoczesnych metod i koncepcji zarządzania oraz transportu kolejowego. Wieloletni audytor Jednostek Certyfikujących Systemy Zarządzania w obszarze transportu. Współinicjator i współzałożyciel pierwszego w Polsce Klastra Kolejowego - Południowego Klastra Kolejowego z siedzibą w Katowicach. Członek Kapituły międzynarodowego konkursu w zakresie innowacji kolejowych - ERCI Innovation Awards w ramach Europejskiej Sieci Klastrów - European Railway Clusters Initiative. Autor wielu innowacyjnych rozwiązań dla biznesu i przemysłu oraz licznych monografii, publikacji, artykułów i koncepcji naukowych wydawanych w Polsce i na arenie międzynarodowej. Współautor między innymi monografii, „Mechanizmy efektywnego zarządzania bezpieczeństwem w transporcie kolejowym" wyróżnionej przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w IV Edycji Konkursu „Kultura bezpieczeństwa w transporcie kolejowym" oraz współautor monografii, „Mechanizmy efektywnego zarządzania bocznicami kolejowymi". Prelegent wielu konferencji i kongresów naukowych i branżowych. Inicjator wielu przedsięwzięć naukowych i biznesowych.


Dr hab. inż. Marek Jabłoński, Prof. WSB w Poznaniu
Prezes Zarządu renomowanej firmy OTTIMA plus Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach. Wiceprezes Zarządu Południowego Klastra Kolejowego.
Wykładowca akademicki w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu.
Absolwent Technikum Kolejowego w Sosnowcu, o specjalności Automatyka Sterowania Ruchem Kolejowym, Absolwent Politechniki Śląskiej Wydziału Transportu, Specjalność Inżynieria Ruchu. Doktor habilitowany nauk ekonomicznych w zakresie nauki o zarządzaniu.
Doświadczony ekspert branży kolejowej w zakresie zarządzania bezpieczeństwem w transporcie kolejowym oraz utrzymania taboru i infrastruktury kolejowej.
Autor wielu analiz i ekspertyz technicznych i ekonomicznych w transporcie kolejowym. Kierownik Akredytowanej Jednostki Inspekcyjnej (ASBO) OTTIMA plus Sp. z o.o. w zakresie oceny bezpieczeństwa oraz Inspektor w obszarze bezpiecznej integracji podsystemów strukturalnych i funkcjonalnych Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności. Doświadczony szkoleniowiec, kierownik i wykonawca wielu projektów dotyczących budowy nowoczesnych metod i koncepcji zarządzania oraz transportu kolejowego. Wieloletni audytor Jednostek Certyfikujących Systemy Zarządzania w obszarze transportu. Współinicjator i współzałożyciel pierwszego w Polsce Klastra Kolejowego - Południowego Klastra Kolejowego z siedzibą w Katowicach. Członek Komitetu Technicznego (Technical Committee of the Cooperation of CSM Assessment Bodies - ASBO Cooperation) nadzorowanego przez Europejską Agencję Kolejową z siedzibą w Valenciennes, we Francji. Aktywny Członek Europejskiej Sieci Klastrów - ERCI - European Railway Clusters Initiative.
Autor wielu innowacyjnych rozwiązań dla biznesu i przemysłu oraz licznych monografii, publikacji, artykułów i koncepcji naukowych wydawanych w Polsce i na arenie międzynarodowej. Współautor między innymi monografii, „Mechanizmy efektywnego zarządzania bezpieczeństwem w transporcie kolejowym" wyróżnionej przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w IV Edycji Konkursu „Kultura bezpieczeństwa w transporcie kolejowym" oraz współautor monografii, „Mechanizmy efektywnego zarządzania bocznicami kolejowymi". Prelegent wielu konferencji i kongresów naukowych i branżowych. Inicjator wielu przedsięwzięć naukowych i biznesowych.

Recenzja: Dr hab. inż. Maciej Szkoda, prof. Politechniki Krakowskiej

There is currently no comments or ratings for this product.

Polub nas na Facebooku  

i

Information

We kindly inform you that on May 2nd the Bookstore and the Publishing House will be closed. 


Orders placed between May 1st and 4th will be completed after May 5th.