- Categories
-
Między cyfrowymi tubylcami a imigrantami - retoryka polskiej blogosfery
Przedmiotem publikacji są sposoby komunikowania stosowane przez producentki treści popkulturowych o tematyce lifestyle'owej zamieszczanych w Sieci przez blogerki i vlogerki, wywodzące się z dychotomicznie przeciwstawionych sobie grup: digital natives oraz digital immigrants. Analizując aktywność przedstawicielek obu tych grup oraz na podstawie przeprowadzonych wywiadów, Autorka: • ustala ich pozycję w Sieci oraz sprawdza, czy istnieją różnice komunikacyjne pomiędzy nimi • zastanawia się nad swoistością realizowanych przez nie produkcji • podejmuje dyskusję nt. stereotypów w postrzeganiu wyglądu kobiet • szuka odpowiedzi na pytanie o potrzeby życiowe, jakie próbują zaspokoić swoją działalnością producentki owych treści • bada, na ile potencjał aktywności w Sieci przedstawicielek obu grup może być przekuty w kapitał ekonomiczny i symboliczny • podejmuje tematykę potencjału tworzenia wirtualnych wspólnot przez blogerki/vlogerki • sprawdza, czy sposoby komunikacyjne blogerek oraz tematyka wpisów uległy zmianie ze względu na pandemię oraz współczesną sytuację społeczno-kulturową.
Shipping within | 24 hours |
The bar code | |
ISBN | 978-83-8102-449-5 |
EAN | 9788381024495 |
Analizując aktywność przedstawicielek obu tych grup oraz na podstawie przeprowadzonych wywiadów, Autorka:
• ustala ich pozycję w Sieci oraz sprawdza, czy istnieją różnice komunikacyjne pomiędzy nimi
• zastanawia się nad swoistością realizowanych przez nie produkcji
• podejmuje dyskusję nt. stereotypów w postrzeganiu wyglądu kobiet
• szuka odpowiedzi na pytanie o potrzeby życiowe, jakie próbują zaspokoić swoją działalnością producentki owych treści
• bada, na ile potencjał aktywności w Sieci przedstawicielek obu grup może być przekuty w kapitał ekonomiczny i symboliczny
• podejmuje tematykę potencjału tworzenia wirtualnych wspólnot przez blogerki/vlogerki
• sprawdza, czy sposoby komunikacyjne blogerek oraz tematyka wpisów uległy zmianie ze względu na pandemię oraz współczesną sytuację społeczno-kulturową.
Słowo wstępu 9
I jeszcze podziękowania 11
1. Założenia i definicje 15
1.1. Przyczyny podjęcia tematu badawczego 15
1.2. Zastosowana metodologia 17
2. W głębinach blogosfery - rzecz o klasowości Sieci 21
2.1. Digital immigrants, digital natives - opozycyjność klas? 22
2.2. Sieć narzędziem przemocy w rękach digital natives w stosunku do digital immigrants? 24
2.3. Egalitaryzm Sieci 27
3. Kobieta dzisiaj - między stereotypami a aspiracjami 31
3.1. Stereotypy w postrzeganiu wizerunku kobiet 32
3.2. Aspiracje - rzeczywista potrzeba czy przymus współczesności 48
4. Struktura wybranych blogów i vlogów 63
4.1. Blog − charakterystyka 64
4.1.1. Blogerki digital immigrants 67
4.1.1.1. Krystyna Bałakier - Moda po ludzku 67
4.1.1.2. Jaga Janik - fashion50plus 76
4.1.1.3. Renata Jażdżyk (Renia Jaz) - Ven's Wife Style 85
4.1.1.4. Magdalena Pińska - Lamodalena 89
4.1.1.5. Anna Tomaszewska - ooch50 98
4.1.1.6. Małgorzata Trębacz-Piotrowska - Pinot Noir Fashion 104
4.1.2. Blogerki digital natives 109
4.1.2.1. Karolina Gliniecka - charlizemystery.com 109
4.1.2.2. Tamara Gonzalez Perea - Macademian Girl 117
4.1.2.3. Julia Kuczyńska - Maff ashion.pl 124
4.1.2.4. Jessica Mercedes Kirschner - Jemerced.com 128
4.1.2.5. Joanna Ryfk a - Szafa Sztywniary 132
4.1.2.6. Kasia Tusk - Make Life Easier 136
4.1.2.7. Eliza Wydrych-Strzelecka - Fashionelka.pl 141
4.2. Vlog - charakterystyka 148
4.2.1. Tamara Gonzalez Perea - Macademian Girl 151
4.2.2. Magdalena Kanoniak (Radzka) - raaadzka 154
4.2.3. Julia Kuczyńska (Maff ) - Maff ashion 156
4.2.4. Jessica Mercedes Kirschner - Jessica Mercedes 157
4.2.5. Eliza Wydrych-Strzelecka 158
5. Efektywność budowania sieci społecznych 161
5.1. Wspólnotowość realizowana przez blogerki z grupy digital immigrants 163
5.2. Wspólnotowość realizowana przez blogerki z grupy digital natives 167
6. Komunikowanie w czasie pandemii 173
6.1. Krystyna Bałakier - Moda po ludzku 174
6.2. Jaga Janik - fashion50plus, Moda nie pyta o wiek 175
6.3. Renata Jażdżyk - ven's wife style - by Renia Jaz 176
6.4. Magdalena Pińska - lamodalena 177
6.5. Anna Tomaszewska - ooch50 177
6.6. Małgorzata Trębacz-Piotrowska - Point Noir 178
6.7. Karolina Gliniecka - charlizemistery.com 179
6.8. Tamara Gonzalez Perea - macademiangirl.com 180
6.9. Julia Kuczyńska - Maff ashion.pl 182
6.10. Jessica Mercedes Kirschner - jemerced.com 182
6.11. Joanna Ryfk a - szafa sztywniary 183
6.12. Kasia Tusk - make life easier 184
6.13. Eliza Wydrych-Strzelecka - fashionelka.pl 185
6.14. Magdalena Kanoniak - Radzka radzi 186
Wnioski, czyli jak mówią w Sieci? 189
1. Wywiad z Krystyną Bałakier 197
2. Wywiad z Jagą Janik 231
3. Wywiad z Magdaleną Pińską, Wrocław 257
4. Wywiad z Anną Tomaszewską 287
5. Wywiad z Małgorzatą Trębacz-Piotrowską 313
6. Wywiad z Joanną Ryfką 327
Słownik stosowanych pojęć 369
Bibliografia 375
Spis fotografii 383
Spis tabel i rysunków 385
Załącznik 387
Dr MAŁGORZATA BULASZEWSKA - kulturoznawczyni, filmoznawczyni i medioznawczyni.
Wykładowczyni akademicka związana z USWPS w Warszawie i WWSH im. B. Prusa w Warszawie, kierownik Zakładu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Wydziale Nauk Społecznych WWSH im. B. Prusa w Warszawie, członkini Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego oraz Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami.
Bada popkulturowe aktywności Digital Natives i Digital Imigrants, „rezydentów" i „wizytantów", śledzi potoczność myślenia i stereotypy. Analizuje retorykę polskiej blogosfery (werbalnie i wizualnie). Zajmuje się filmem (współczesna kinematografi a amerykańska, animacja), archetypami kulturowymi (trickstera, matki, super- i antybohatera) i utopiami. Bada audiowizualność (rozwój, znaczenie społeczno-kulturowe), mody w kulturze oraz inne aspekty kultury popularnej.
Recenzja: Dr hab. Magdalena Kamińska, prof. UAM
Polub nas na Facebooku