- Categories
-
Przywództwo, zaufanie i zarządzanie wiedzą w innowacyjnych przedsiębiorstwach
Innowacyjność przedsiębiorstw jest uznawana za jeden z kluczowych czynników decydujących o ich przewadze konkurencyjnej. Poszukiwania zasobów i zdolności przedsiębiorstw, które wspierają kreowanie innowacji skłoniły autorkę do badań w tym obszarze. Celem książki jest przedstawienie podstaw teoretycznych i ustaleń empirycznych w zakresie roli przywództwa, zaufania i zarządzania wiedzą w kreowaniu innowacyjności przedsiębiorstw. Autorka w książce wnikliwie analizuje takie aspekty, jak: • istota, modele i pomiar przywództwa, • pojęcie, cechy, rodzaje i budowa zaufania w organizacji, • koncepcja, procesy i modele dojrzałości zarządzania wiedzą, • ewolucja, cechy, rodzaje i procesy innowacji, • relacje pomiędzy przywództwem, zaufaniem, zarządzaniem wiedzą i innowacyjnością. Książka jest adresowana do osób zajmujących się badaniami zasobów ludzkich i ich roli w organizacjach, jak również menedżerów i specjalistów z zakresu zarządzania.
Shipping within | 24 hours |
The bar code | |
ISBN | 978-83-8102-223-1 |
EAN | 9788381022231 |
Autorka w książce wnikliwie analizuje takie aspekty, jak:
• istota, modele i pomiar przywództwa,
• pojęcie, cechy, rodzaje i budowa zaufania w organizacji,
• koncepcja, procesy i modele dojrzałości zarządzania wiedzą,
• ewolucja, cechy, rodzaje i procesy innowacji,
• relacje pomiędzy przywództwem, zaufaniem, zarządzaniem wiedzą i innowacyjnością.
Książka jest adresowana do osób zajmujących się badaniami zasobów ludzkich i ich roli w organizacjach, jak również menedżerów i specjalistów z zakresu zarządzania.
Wstęp 7
Rozdział 1
Przywództwo w innowacyjnym przedsiębiorstwie 13
1.1. Istota przywództwa 13
1.2. Charakterystyka wybranych teorii dotyczących przywództwa 17
1.2.1. Teorie cech skutecznego przywódcy 17
1.2.2. Teorie behawioralne przywództwa 19
1.2.3. Teorie władzy i wpływu 20
1.2.4. Sytuacyjne teorie przywództwa 22
1.2.5. Pozostałe teorie przywództwa 23
1.3. Pomiar przywództwa 26
1.4. Innowacyjność przedsiębiorstw w badaniach nad przywództwem 33
1.5. Podsumowanie 35
Rozdział 2
Zaufanie a innowacyjność przedsiębiorstw 37
2.1. Pojęcie zaufania w naukach o zarządzaniu 37
2.2. Rodzaje i cechy zaufania w przedsiębiorstwie 44
2.3. Budowanie zaufania w przedsiębiorstwach 49
2.3.1. Podstawy budowania zaufania organizacyjnego 49
2.3.2. Modele i podejścia do budowania zaufania w przedsiębiorstwach 52
2.4. Pomiar zaufania w przedsiębiorstwie 56
2.5. Innowacyjność przedsiębiorstw w badaniach nad zaufaniem 63
2.6. Podsumowanie 66
Rozdział 3
Znaczenie zarządzania wiedzą w innowacyjnym przedsiębiorstwie 69
3.1. Koncepcja zarządzania wiedzą 69
3.2. Charakterystyka procesów zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie 78
3.2.1. Identyfikacja kluczowych procesów zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie 78
3.2.2. Rola wybranych procesów zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie 81
3.3. Modele dojrzałości zarządzania wiedzą 90
3.4. Innowacyjność przedsiębiorstwa w badaniach nad zarządzaniem wiedzą 94
3.5. Podsumowanie 97
Rozdział 4
Uwarunkowania rozwoju innowacyjnych przedsiębiorstw 99
4.1. Badania nad innowacjami w naukach o zarządzaniu 99
4.1.1. Ewolucja rozumienia innowacji 100
4.1.2. Typologia innowacji 108
4.1.3. Proces tworzenia innowacji 112
4.2. Charakterystyka i determinanty innowacyjności 115
4.3. Pomiar innowacyjności przedsiębiorstw 120
4.4. Modele empiryczne wiążące przywództwo, zaufanie, zarządzanie wiedzą i innowacyjność 125
4.5. Podsumowanie 130
Rozdział 5
Przywództwo, zaufanie, zarządzanie wiedzą i innowacyjność przedsiębiorstw w świetle własnych badań empirycznych 133
5.1. Model badawczy 134
5.1.1. Charakterystyka struktury modelu badawczego i hipotezy 134
5.1.2. Charakterystyka narzędzia badawczego 144
5.2. Metodyka badań empirycznych 148
5.2.1. Metodyka badań i charakterystyka próby badawczej 148
5.2.2. Opis metody przetwarzania danych PLS-PM 150
5.2.3. Testowanie modelu 153
5.3. Wnioski, ograniczenia i dyskusja z wynikami innych badań 160
Zakończenie 165
Bibliografia 175
Spis tabel 213
Spis rysunków 215
Joanna Paliszkiewicz - profesor nadzwyczajny na Wydziale Nauk Ekonomicznych SGGW oraz Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych. Jest autorką lub współautorką około 200 publikacji, w tym 4 książek oraz 4 książek przygotowanych pod redakcją. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na problematyce zarządzania wiedzą i zaufania, a także na wpływie mediów społecznościowych na zarządzanie współczesnymi organizacjami.
Polub nas na Facebooku