- Kategorie
-
TWÓRCY CZY OFIARY? Zjawisko dezinformacji wobec polaryzacji biznesu na przykładzie Polski

Dezinformacja najczęściej łączona jest z polityką i mediami, tymczasem prawie 60 procent firm w Stanach Zjednoczonych i Europie obawia się wykorzystania jej do manipulowania rynkiem. 30 procent ataków dezinformacyjnych wymierzone jest w osoby związane z biznesem. Przedsiębiorstwa, niezależnie od branży, mogą paść ofiarą dezinformacji, ale mogą też same świadomie ją tworzyć. Oba scenariusze kosztują, często miliony. Dlatego warto wiedzieć, czym jest dezinformacja w biznesie i jak jej przeciwdziałać.
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-8102-948-3 |
EAN | 9788381029483 |
prof. Karolina Koc-Michalska (Audencia Business School), fragment recenzji
Książka Katarzyny Bąkowicz pokazuje, że międzyobszarowa współpraca (trzeci sektor) jest w dzisiejszych czasach koniecznością, zarówno z punktu widzenia środowiska tzw. biznesu, jak również środowiska akademickiego kształcącego przyszłe kadry, tak naukowców, jak i praktyków.
dr hab. Agnieszka Walecka-Rynduch, prof. UJ (Uniwersytet Jagielloński), fragment recenzji
Dezinformacja najczęściej łączona jest z polityką i mediami, tymczasem prawie 60 procent firm w Stanach Zjednoczonych i Europie obawia się wykorzystania jej do manipulowania rynkiem. 30 procent ataków dezinformacyjnych wymierzone jest w osoby związane z biznesem. Przedsiębiorstwa, niezależnie od branży, mogą paść ofiarą dezinformacji, ale mogą też same świadomie ją tworzyć. Oba scenariusze kosztują, często miliony. Dlatego warto wiedzieć, czym jest dezinformacja w biznesie i jak jej przeciwdziałać.
Wstęp 11
1. Dezinformacja w biznesie 11
2. Struktura książki 22
CZĘŚĆ I
WSPÓŁCZESNE ROZUMIENIE DEZINFORMACJI
Rozdział 1
Komunikacja i informacja 37
1.1. Dyskurs publiczny 37
1.2. Paradygmat komunikacji w zarządzaniu organizacją 44
1.3. Zarządzanie informacją w komunikacji 50
1.4. Nieetyczna komunikacja i polaryzacja 58
Rozdział 2
Biznes w strukturze społecznej 67
2.1. Relacja biznes - społeczeństwo 67
2.2. Aktorzy społeczni 74
2.3. Biznes jako współtwórca dyskursu 78
Rozdział 3
Dezinformacja - próba konceptualizacji zjawiska 89
3.1. Dezinformacja jako zjawisko złożone 89
3.2. Dezinformacja a kłamstwo i manipulacja 94
3.3. Zniekształcenia informacyjne 101
3.4. Formy dezinformacji 109
CZĘŚĆ II
TWÓRCY CZY OFIARY? - ANALIZA RÓL PRZYJMOWANYCH PRZEZ AKTORÓW BIZNESOWYCH
Rozdział 4
System dezinformacyjny w biznesie 137
4.1. Powody stosowania dezinformacji 137
4.2. Model analizy ról 144
Rozdział 5
Kreatorzy dezinformacji 153
5.1. Greenwashing 153
5.2. Pinkwashing 159
5.3. Rainbowwashing 163
5.4. Sportwashing 168
5.5. Warwashing 172
5.6. Ethicwashing 177
5.7. Manipulowanie danymi finansowymi 181
5.8. Dezinformacja produktowa 186
5.9. Astroturfing 192
5.10. Czarny PR 197
Rozdział 6
Ofiary manipulacji 203
6.1. Trolling 203
6.2. Fałszywe recenzje 213
6.3. Mściciele 219
6.4. Spekulanci 223
6.5. Obce bandery 230
6.6. Phishing 236
Rozdział 7
Zyski i straty 243
7.1. Konsekwencje dla biznesu 243
7.2. Korzyści z dezinformacji 253
7.3. Negatywne skutki 259
CZĘŚĆ III
POLSKIE FIRMY WOBEC ZJAWISKA DEZINFORMACJI
Rozdział 8
Metodologia 269
8.1. Pole badawcze i schemat badań 269
8.2. Opis metod badawczych 273
8.3. Ograniczenia w procesie badawczym 276
Rozdział 9
Wiedza, zagrożenia, wyzwania 279
9.1. Metodologia i cele badawcze 279
9.2. Charakterystyka grupy badawczej 282
9.3. Wyniki 284
9.3.1. Zarządzanie informacjami 284
9.3.2. Postrzeganie i rozumienie dezinformacji 286
9.3.3. Działania w obszarze komunikacji 294
9.3.4. Zagrożenia i wyzwania 298
9.4. Wnioski 300
Rozdział 10
Praktyka dezinformacji w biznesie 307
10.1. Metodologia i cele badawcze 307
10.2. Wyniki: komunikaty medialne i niemedialne 310
10.3. Wnioski 325
Rozdział 11
Znaczenie komunikacji 331
11.1. Cele badawcze 331
11.2. Metodologia badania i charakterystyka grupy badawczej 332
11.3. Scenariusz wywiadu 336
11.4. Wyniki 337
11.4.1. Rozumienie zjawiska 337
11.4.2. Biznes wobec dezinformacji 340
11.4.3. Narzędzia zapobiegania dezinformacji 346
11.4.4. Odpowiedzialność i konsekwencje 348
11.5. Wnioski 351
Rozdział 12
Kluczowe decyzje 357
12.1. Cele badawcze 357
12.2. Metodologia badania i charakterystyka grupy badawczej 359
12.3. Scenariusz wywiadu 362
12.4. Wyniki 364
12.4.1. Definiowanie dezinformacji 364
12.4.2. Doświadczenia i praktyki dezinformacyjne 367
12.4.3. Odpowiedzialność i konsekwencje 373
12.4.4. Zapobieganie dezinformacji 378
12.5. Wnioski 381
CZĘŚĆ IV
REKOMENDACJE I DOBRE PRAKTYKI
Rozdział 13
Propozycje rozwiązań 389
13.1. Dalsze badania 389
13.2. Podejście interdyscyplinarne 394
13.3. Popularyzacja nauki 399
13.4. Podjęcie odpowiedzialności 406
13.5. Standard etycznej i odpowiedzialnej komunikacji 410
13.6. Postać lidera 414
13.7. Strategia komunikacyjna 419
13.8. Regulacje i współpraca 424
13.9. Edukacja 428
13.10. Weryfikacja informacji i źródeł 433
13.11. Inwestycje w cyberbezpieczeństwo 439
ZAKOŃCZENIE 447
BIBLIOGRAFIA 469
SPIS TABEL 493
SPIS RYSUNKÓW 493
SPIS WYKRESÓW 493
Katarzyna Bąkowicz - komunikolożka i medioznawczyni Adiunktka Uniwersytetu SWPS, współtwórczyni Central European Digital Media Observatory, wiceprzewodnicząca Komisji Medioznawczej Polskiej Akademii Umiejętności, asesorka European Fact-Checking Standards Network, członkini rady programowej Rady Reklamy. Ekspertka Organizacji Narodów Zjednoczonych oraz autorka Standardu ds. Etycznej i Odpowiedzialnej Komunikacji w Biznesie. Strateżka komunikacji biznesowej i medialnej: projektuje i wdraża rozwiązania z komunikacji wewnętrznej, zewnętrznej oraz wizerunku. Wspiera organizacje w obszarze PR i CSR. Autorka publikacji naukowych oraz producentka programów z obszaru biznesu i komunikacji.
Recenzenci:
Prof. Karolina Koc-Michalska,
Dr hab. Agnieszka Walecka-Rynduch, prof. UJ
Polub nas na Facebooku